tisdag 5 maj 2015

OECD:s rapport i Studio Ett



Skolinspektionen har i åratal varnat för utvecklingen som OECD-rapporten nu bekräftar. Man kan fundera över varför varningarna inte har tagits på allvar. Från olika inflytelserika håll har det hetat att Skolinspektionen överdriver och att den svenska skolan är bättre än sitt rykte. Kan det möjligen vara så att Sverige är för litet för att motstridiga uppfattningar ska få utrymme och en konstruktiv debatt kunna föras?

Vad mer kan vi önska för att vända utvecklingen? Samstämmiga resultat och forskning som ger lärarna ett alldeles överväldigande stöd för det som är deras uppdrag. I Studio Ett den 4 maj diskuterar Matilda Hellström, ordförande för SVEA, Wolfgang Johansson, rektor Farsta grundskola och jag själv den frågan.
http://www.lectura.se/index.php/medier/television

4 kommentarer:

  1. Hej Eva!

    Jag har just lyssnat på Dagens eko där du och andra intervjuades om OECD:s senaste rapport om den svenska skolan.

    Jag hör också från en lärare jag känner att de nya lärarna inte vet hur man handskas med en klass, dvs. ledarskapet saknas. Det var i och för sig svårt även för mig också att leda mina klasser när jag kom ut som ny lärare. På lärarutbildningen hade någon lektor sagt att det var fel på mitt upplägg av undervisningen om klassen inte skötte sig vilket givetvis fick mig att må dåligt. Dock vände allt, när en klok rektor förklarade för mig att det var jag som skulle tala om för eleverna ”var skåpet skulle stå i klasserna”. Det visade sig då när jag själv tog kommandot och var tydlig gentemot mina elever att lärarjobbet blev mitt drömjobb - lugn och ro i klassen och glädjen att eleverna lärde sig massor.

    Det är också oroande att man överhuvudtaget diskuterar läxläsningens vara eller inte vara och att jag i Skolvärlden läst att en lärare helt enkelt slopat läxor, för det blir mycket enklare så, eller var det rättvisare hon skrev?!

    En gång hade jag sällskap med en kvinnlig forskare på bussen. Vi kom in på frågan om hennes barns skolgång. Hon berättade att hennes son i mellanstadiet inte fick lära sig mer än 10 engelska glosor per läxa! Hon gav honom själv extra läxor i smyg som den kloka mamma hon var.

    Språklärare

    SvaraRadera
  2. Hej språklärare!

    Med ditt tillstånd lägger jag ditt mail här i bloggen. Många barn lär sig nog utan någon större ansträngning mer än tio glosor per vecka genom spelen som de ägnar sig åt. Språk är typiska ämnen som kräver mycket struktur och repetition för att ge något resultat. Ledarskapet är ju själva hantverket i jobbet och det tar lång tid att lära sig, särskilt som vi inte får med oss det i utbildningen.

    SvaraRadera
  3. Hej Eva!
    Nu har jag lyssnat på debatten. Det var ett bra samtal om viktiga saker. Härligt att de fattat på SR vilken otrolig kunskap om dagens skola som du besitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marianne! Radio är ju, liksom tv, ett snuttigt medium och man hinner knappt öppna munnen innan tiden är slut. Det vill till att börja i rätt ände, för man vet aldrig om man får tala till punkt.

      Radera